• Мостиська районна рада

    офіційний веб-сайт

  • Прапор Мостиська

18 грудня у Мостиському районі відбудуться місцеві вибори до трьох об’єднаних територіальних громад

На Львівщині сформовано 16 ОТГ, а 18 грудня вибори відбудуться у шести громадах області
18 грудня у Мостиському районі відбудуться місцеві вибори до трьох об’єднаних територіальних громад – Мостиську і Судововишнянську міські та Шегинівську сільську ради. Як відомо, у Мостиську міську громаду рішення про добровільне об’єднання громад прийняли одна міська (Мостиська) і 10 сільських рад (Арламівськоволянська, Твіржанська, Берегівська, Стоянцівська, Липниківська, Годинівська, Крисовицька, Пнікутська, Раденицька, Підлісківська) з центром у м. Мостиська і у Судововишнянську – міська Судововишнянська і дві сільські (Довгомостиська і Дмитровицька) з центром у м. Судова Вишня; Шегинівську сільську – Шегинівська, Балицька, Поповицька, Гусаківська з центром у Шегинях.
У редакцію звертаються читачі з різними запитаннями, що стосуються виборів, повноважень новостворених ОТГ і дальшої перспективи діяльності тих місцевих рад, які не прийняли рішення про добровільне об’єднання в громади. Ці та інші запитання редакція задала регіональному консультанту з правових питань у Львівській області Проекту «Пульс» Асоціації міст України Галині Гречин.
– Чи успішною є діяльність вже створених об’єднаних територіальних громад у нашій області?
– Так, ОТГ є фінансово спроможними і самодостатніми. Станом на сьогодні на Львівщині сформовано і діє 16 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), 15 із них мають прямі бюджетні відносини з Міністерством фінансів. Ще одна, Ходорівська громада, в якій вибори провели у березні, почне працювати з 1 січня 2017 року. 15 ОТГ, які перейшли на прямі міжбюджетні відносини у 2016 р. з державним бюджетом, отримали значний фінансовий ресурс у вигляді збільшення доходів загального фонду місцевих бюджетів.
18 грудня відбудуться ще вибори у шести громадах області – трьох у Мостиському районі, по одній у Жидачівському, Старосамбірському і Пустомитівському районах.
Спроможність вже діючих громад можна проаналізувати за трьома напрямками: фінансова спроможність, інфраструктурна та кадрова. Усі громади демонстрували фінансову стабільність, переконливо збільшилися надходження до бюджетів ОТГ за рахунок розширення бази оподаткування, легалізації зарплати, виведення податків з тіні, сплати податку за нерухомість. Позитивно можна сказати і про розвиток інфраструктури населених пунктів. Громади отримали субвенцію на вирішення цих питань у розмірі 2-6 млн. грн. (понад 45 млн. на Львівську область). Субвенція розраховувалась за формулою, де було взято до уваги кількість сільського населення і територію. Було профінансовано державою і мікропроекти з вирішення різних соціальних питань ОТГ. Крім того, у деяких громадах провели оптимізацію в освітніх закладах, створювалися центри надання послуг.
Проблемною виявилася лише кадрова спроможність в ОТГ. Потрібні спеціалісти, які б могли працювати над проектами розвитку територій, надавати якісні послуги, вирішувати інші важливі питання децентралізації. Такі проблеми виникали, здебільше, у малих громадах, які об’єднують кілька сіл. Отож, рекомендуємо ОДА при перегляді Перспективних планів спроможних територіальних громад враховувати кадровий потенціал майбутніх ОТГ.
– 18 грудня відбудуться вибори у Мостиському районі. Чи вже з 2017 року новообрані ОТГ формуватимуть бюджети на новій основі?
– Так, громади при об’єднанні пройшли всі етапи і процедури і мають право брати участь у формуванні бюджету. Є невеликий ризик, бо ст. 64 Бюджетного кодексу України передбачає прямі бюджетні відносини з Міністерством фінансів тих ОТГ, які об’єдналися згідно з затвердженим Кабінетом Міністрів Перспективним планом. На розгляді у Верховній Раді України перебувають законопроекти, які врегульовують це питання. Згідно з ними, мають право на формування бюджету на новій основі ті ОТГ, які є спроможними і об’єднали понад 50% населення рад, які передбачені у Перспективному плані. Перше читання ці законопроекти вже пройшли, чекаємо на друге і сподіваємося, що воно буде ще у 2016 році.
– Нагадайте, будь ласка, які отримають податки новостворені ОТГ і їх повноваження.
– У бюджет ОТГ буде зараховуватися 60% податку на доходи фізичних осіб, 25% екологічного податку, по 100% єдиного податку, податків на прибуток, нерухомість (земля, майно, транспорт), 5% акцизного збору, державне мито, плата за надання адмінпослуг, місцеві збори, інш. Крім того, ОТГ отримають освітню і медичну субвенції. У повноваження ОТГ входитиме, зокрема – житлово-комунальні послуги і благоустрій, утримання місцевих доріг, розвиток місцевої інфраструктури, освіта (дошкільна, середня), охорона здоров’я (первинна медична допомога), культура (Народні доми, бібліотеки), адмінпослуги і економічний розвиток громади, створення місцевої поліції та пожежної охорони, інш. Громади можуть подавати мікропроекти на вирішення багатьох соціальних питань, розвиток інфраструктури. Є багато конкурсів, грантів, які передбачають фінансування проектів громад.
– У громадах вибирають голів ОТГ і депутатів? Коли ж обиратимуть старост?
– У Мостиській і Судововишнянській громадах вибори відбудуться за партійними списками, у Шегинівській сільській – за мажоритарним принципом. Обиратимуть голів трьох ОТГ і депутатів: у Мостиську ОТГ (населення близько 22 тис.) – 34 депутати; у Судововишнянську (11 тис. населення) і Шегинівську (5,5 тис.) по 26 депутатів. Після офіційного оприлюднення результатів виборів на своє перше засідання збираються депутати і голова новообраної ОТГ. І тоді повноваження старих місцевих рад і сільських голів припиняється. Перші вибори старости має призначати і профінансувати ОТГ. Проте закон не передбачає терміни таких виборів. Тому за рішенням ОТГ може доручити колишнім сільським головам виконувати обов’язки старост до призначення виборів.
На сесії ОТГ формуються виконавчі органи громади та штат. Якщо дозволяє фінансова спроможність громади, то у колишніх сільських радах можна, крім старости залишати і посаду діловода.
Рішення в ОТГ доведеться приймати оперативно і без зволікань. Бо треба буде сформувати бюджет, передбачити функціонування всіх бюджетних закладів. Буде створено центр надання послуг. Вже на місці в ОТГ вирішать, як він працюватиме, у які дні і з яких питань спеціалісти прийматимуть селян на місці, у селах (видача довідок, реєстрація місця проживання, інш.).
– Люди з сіл телефонують і запитують, чи залишаться у районі такі структури, як Пенсійний фонд, управління соцзахисту, районна лікарня, поліція, прокуратура, пожежна, тощо?
– Так, всі державні структури функціонуватимуть, як і раніше. В районі РДА і районна рада працюватимуть в межах своїх повноважень.
Повторюю, громада заопікується освітою (середньою і дошкільною), культурою, первинною медициною (ФАПи, амбулаторії). Враховуючи якість освіти у невеликих селах, кількість учнів і матеріальну базу, очевидно, в ОТГ прийматимуть рішення про оптимізацію освітньої мережі.
В невеликому селі, до прикладу, залишаться дошкільний заклад і початкові класи, а дітей довозитимуть транспортом у школу, де вони отримають якісну освіту. Все це буде вирішувати ОТГ, громада, депутати, враховуючи свою фінансову спроможність на утримання бюджетних закладів.
– Читачі запитують, чи зможуть вони звернутися за допомогою у районну лікарню?
– Безперечно. Зараз триває реформа медицини. Громада отримає медичну субвенцію на первинний рівень допомоги. А райлікарні фінансуватимуться з обласного або державного бюджету і тут зможуть пролікуватися мешканці міст і сіл за скеруванням свого лікаря.
– Не всі сільські ради прийняли рішення про входження в ОТГ.
– Так, 15 сільських рад у Мостиському районі у 2017 році фінансуватимуться за старою системою. Непростим буде цей рік для них, бо до прикладу, освітня субвенція планується тільки на зарплату вчителям, решта витрат на утримання освітніх закладів повинен перекривати місцевий бюджет. А коштів у районному бюджеті суттєво поменшає, оскільки основні доходи будуть надходити у бюджети трьох утворених ОТГ.
Тому, очевидно, наступним буде крок про добровільне приєднання цих сільських рад до вже утворених ОТГ.
– Коли ж прості люди відчують переваги децентралізації, утворення громад?
– Все залежатиме від якості роботи новостворених громад, здатності їх швидко приймати рішення, реагувати на виклики часу, оперативно вирішувати всі соціальні, інфраструктурні проблеми. Однозначно, фінансів на розвиток територій вистачатиме. Важливо, щоб працювали підприємства, малий і середній бізнес, були робочі місця – це основне джерело надходження податків у бюджет.